Hvorfor du bør fokusere på hele kunderejsen når du markedsfører på LinkedIn!

Lars Riis • 10. august 2021

Få op til 6 gange bedre resultater af din markedsføring ved at fokusere på hele kunderejsen, fremfor blot at fokusere på leadgenerering. I dette blogindlæg fortæller vi dig, hvorfor du skal huske at fokusere på hele kunderejsen, og ikke blot leadgenerering når du annoncerer på LinkedIn. 

Når vi køber noget, så vil vi gerne kunne se det, røre det og generelt bare vide, at vi har fået noget for vores penge. Sådan er det også med markedsføring. Som marketingmedarbejder bliver du bedømt på om din virksomhed vækster, og om du skaffer flere kunder. Derfor har rigtig mange marketingmedarbejdere fokus på efterspørgsel og kampagner, som arbejder med bunden af salgstragten og konverteringer og salg. Dette kan man føle giver god mening, da det giver målbare resultater her og nu. 

Ved at fokusere på efterspørgsel og konverteringer, får du fat i de kunder, som er nemme at konvertere, og som allerede er købsklare – og det skal du selvfølgelig også gøre! Virksomheden lever af sine kunder, så at skabe konstant efterspørgsel er vigtigt.
 
Fokuserer du kun på salg og leadgenerering, mangler du dog formentlig tilstedeværelse på langt størstedelen af kunderejsen på vej mod køb. Data fra LinkedIn viser, at B2B-kunder har en kompleks kunderejse og skal i gennemsnit eksponeres ca. 10 gange for budskaber før et køb. Kunden tager først kontakt til din salgsafdeling når de er 90 % gennem kunderejsen

Branding og awareness er derfor en essentiel del af din opgave som marketingmedarbejder. Uden brandkendskab får dine salgsbudskaber kun fat i eksisterende kunder. Nye kunder og beslutningstagere skal kende din virksomhed godt for at købe dine produkter. Nøglen til succes er med andre ord at skabe en position, hvor du er troværdig og bliver husket.
 
Det er derfor vigtigt at fokusere på hele salgstragten når du tænker din markedsføringsplan igennem. En balanceret tilgang, hvor man både fokuserer på brand awareness og leadgenerering i en gennemtænkt balanceret kombination, er langt mere effektiv end blot at fokusere på enten awareness eller salg. Undersøgelser fra LinkedIn viser, at du får 6 gange bedre resultater ved en balanceret tilgang til markedsføring med fokus på hele kunderejsen, frem for blot awareness eller leadgenerering alene.  

Årsagen til de gode resultater skal findes i LinkedIn som medie. LinkedIn er et professionelt netværksmedie, og folk er tilstede for at netværke og blive klogere på den branche de agerer i. Undersøgelser viser, at folk på LinkedIn er 2x mere fokuseret på hensigten med dine budskaber sammenlignet med andre sociale medier. Ved både at producere content og salgsbudskaber kan du altså understøtte hele kunderejsen, fremfor først at nå kunden ved købsbeslutningen. 

Ønsker du langsigtede resultater, er det derfor vigtigt at få udarbejdet en langsigtet strategi, som balancerer dine contentbaserede budskaber med dine salgsbudskaber. Balancen vil naturligvis variere fra virksomhed til virksomhed, men det er vigtigt at huske, at du kun opnår gode resultater ved at fokusere på hele kunderejsen. Vi anbefaler derfor en nogenlunde ligelig fordeling mellem awareness og salgsbudskaber i din annoncering for at opnå de optimale resultater.  

Er du i tvivl om hvordan du bør balancere vægtningen af din markedsføring, er vi hos Elite Advertising eksperter i LinkedIn og står klar til at hjælpe dig.

B2B marketing, annoncebudget, økonomisk nedgang og marketing, hvilket marketingbudget
Af Daniel Tonsen 23. december 2024
Når luftballonen er på kollisionskurs, er det dumt at kaste gasbrænderen over bord. Vi kan vist roligt sige, at 2024 ikke har været nogen økonomisk festtid indtil videre. Krig i Europa, svag kronekurs og eftervirkningerne af to år med pandemi har fået mange til at måtte stramme bæltet og skære ned i budgettet. Markedsføring er ofte blandt de første poster, der mærker dette. ANFOs forventningsbarometer viser, at 59 procent af annoncørerne skærer ned på markedsføringsbudgettet, og 6/10 af dem forventer, at den økonomiske situation er endnu værre om et år. Ofte oplever mange, at det er lettere at reducere omkostningerne ved at skære i markedsføringsbudgettet, end at lave ændringer tættere på selve produktionen eller leverancerne. Mange benytter sig desuden af eksterne bureauer til markedsføring og vælger derfor at opsige kontrakten i stedet for at afskedige egne ansatte.
B2B marketing, salgsafdelinger og markedsafdelinger, samarbejde, B2B salg, B2B virksomhed, B2B vækst
Af Daniel Tonsen 4. november 2024
Overraskende få salgsafdelinger og markedsafdelinger samarbejder godt nok. Årsagerne kan variere (mere om disse senere), men resultatet er som regel det samme: Salg og Marketing arbejder fra hver sin tue, mod hver sine mål. Samtidig undrer de sig over, hvorfor resultaterne lader vente på sig. Mange har forsøgt at forklare godt, gammeldags samarbejde med smarte, amerikanske begreber som "Sales and Marketing Alignment", "Smarketing" eller lignende. Løsningen er sjældent mere kompliceret end, at folk skal tale samme sprog, i samme rum – heldigvis. Hvor svært kan det egentlig være?
Af Daniel Tonsen 29. oktober 2024
Derfor kan LinkedIn ikke erstatte hjemmesiden
Af Daniel Tonsen 3. oktober 2023
11 tips til B2B annoncering på LinkedIn i 2024
10 grunde til at LinkedIn annoncering erstatter messer i 2021
Af Lars Riis 10. august 2021
10 grunde til at LinkedIn annoncering erstatter messer i 2021. Brug LinkedIn til leadgenerering i stedet for messer
Big Rock Theory - Sådan får du mere ud af mindre
Af Lars Riis 10. august 2021
På et socialt medie som LinkedIn er det vigtigt at være aktiv, da brugerne er aktive og konstant søger informationer. Big Rock Theory giver dig en metode til at maksimere dit udbytte af content på sociale medier.
Flere indlæg
Share by: