Du får trafik på hjemmesiden, publikum til din video, deltagere på dit webinar eller samler relevante navne ind, som du enten kan holde møder med eller sende nyhedsbreve til. Det er også effektivt. Har selv fået mange gode kontakter på den måde.
Så ja, modellen virker. Men du må ikke begå den fejl, som jeg desværre ser for tit. Det er, når b2b-virksomheder bliver så begejstrede for at annoncere, at de helt holder op med at fokusere på andre former for markedsføring, herunder hjemmesiden.
Fejlen opstår typisk af 2 grunde: Den ene er, at virksomhederne fokuserer så meget på her-og-nu-udbyttet, at de ikke overvejer, hvor meget større dette udbytte kunne blive, hvis de havde en bedre hjemmeside til at understøtte annoncerne.
Den anden er en klassisk b2b-fejl: Eftersom mange b2b-salg sker gennem samtaler og ikke via en webshop, underkender mange hjemmesidens betydning for salget. Og de underkender, hvor stor betydning hjemmesiden har, for at de overhovedet kommer i kontakt med en mulig kunde – hvorefter de kan sælge.
Og det er ærgerligt, for du kan få meget mere ud af din LinkedIn-annoncering, hvis den kombineres med en god hjemmeside. Meget gerne også et nyhedsbrev.
Mange mål inkluderer hjemmesiden
Er målet at trække de besøgende ind på en bestemt underside for at sælge til dem, skal du ikke regne med, at de kun besøger den specifikke underside. Jo mere købet kræver af dem, og jo dyrere produktet eller ydelsen er, jo større sandsynlighed har du for, at kunderne også klikker rundt på resten af hjemmesiden. Det skal du kun være glad for, for så længe de er aktive, har du kontakten. Men det kræver, at du har godt indhold på resten af hjemmesiden.
Er målet, at kunderne skal booke et møde eller en demonstration, kan det også være, at de har brug for at researche lidt på din side, for at finde ud af, om det vil være relevant for dem. Selv om mødet er gratis og uforpligtende, kræver det stadig tid og engagement af kunderne. Og hvis ikke de er forholdsvis overbeviste om at få valuta for deres tid, kan det være, de undlader at booke eller udskyder - med den risiko, at det aldrig bliver til noget.
Et tredje mål, som jeg selv har god erfaring med, er at samle leads ind til nyhedsbrevet. For det, jeg sælger, kræver mange overvejelser af kunden og ligger prismæssigt ikke i kategorien for impulskøb.
Mange b2b-virksomheder, der sælger komplicerede ydelser og produkter, kan med fordel vælge samme mål og af samme grund. Men det kræver, at deres nyhedsbrev konverterer. Hvis ikke får de bare dyre leads til et lunkent nyhedsbrev. Hertil kommer også, at netop denne strategi med den langsigtede kontakt og løbende ekspertpositionering formentligt inkluderer endnu flere besøg på hjemmesiden. Det er både et kæmpe potentiale for dig, der har en velfungerende hjemmeside + en ditto stor risiko, hvis din hjemmeside ikke understøtter salget.
Uanset hvad du opfordrer dine potentielle kunder til at gøre i dine annoncer, kan du være så godt som sikker på, at de besøger din hjemmeside på et tidspunkt, hvis de overvejer at handle hos dig. Og jo før du får dem ind på hjemmesiden, jo lettere får du også ved at sælge til dem. Også selv om dine annoncer opfordrer til at booke et møde eller ringe. For kontakten styrkes for hvert minut, potentielle kunder bruger på din hjemmeside.
Og hvis kunden udskyder sin beslutning, får han sikkert brug for at besøge hjemmesiden igen, hvis det bliver relevant.
Om skribenten
Majbritt Lund er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Hun rådgiver sine kunder om målgrupper og markedsføringsstrategi og skriver markedsføringstekster. Særligt hjemmesidetekster, SEO-tekster og nyhedsbreve.