Derfor kan LinkedIn ikke erstatte hjemmesiden

Daniel Tonsen • 29. oktober 2024

Derfor kan LinkedIn ikke erstatte hjemmesiden

Har du allerede høstet de første resultater af LinkedIn-annoncer, eller overvejer du at begynde at annoncere? Så er du sikkert begejstret ved tanken om, at du kan hyre nogen til at sætte det hele op for dig og holde øje med annoncerne. Og så kører det bare:


Du får trafik på hjemmesiden, publikum til din video, deltagere på dit webinar eller samler relevante navne ind, som du enten kan holde møder med eller sende nyhedsbreve til. Det er også effektivt. Har selv fået mange gode kontakter på den måde.


Så ja, modellen virker. Men du må ikke begå den fejl, som jeg desværre ser for tit. Det er, når b2b-virksomheder bliver så begejstrede for at annoncere, at de helt holder op med at fokusere på andre former for markedsføring, herunder hjemmesiden.


Fejlen opstår typisk af 2 grunde: Den ene er, at virksomhederne fokuserer så meget på her-og-nu-udbyttet, at de ikke overvejer, hvor meget større dette udbytte kunne blive, hvis de havde en bedre hjemmeside til at understøtte annoncerne.


Den anden er en klassisk b2b-fejl: Eftersom mange b2b-salg sker gennem samtaler og ikke via en webshop, underkender mange hjemmesidens betydning for salget. Og de underkender, hvor stor betydning hjemmesiden har, for at de overhovedet kommer i kontakt med en mulig kunde – hvorefter de kan sælge.


Og det er ærgerligt, for du kan få meget mere ud af din LinkedIn-annoncering, hvis den kombineres med en god hjemmeside. Meget gerne også et nyhedsbrev.


Mange mål inkluderer hjemmesiden


Er målet at trække de besøgende ind på en bestemt underside for at sælge til dem, skal du ikke regne med, at de kun besøger den specifikke underside. Jo mere købet kræver af dem, og jo dyrere produktet eller ydelsen er, jo større sandsynlighed har du for, at kunderne også klikker rundt på resten af hjemmesiden. Det skal du kun være glad for, for så længe de er aktive, har du kontakten. Men det kræver, at du har godt indhold på resten af hjemmesiden.


Er målet, at kunderne skal booke et møde eller en demonstration, kan det også være, at de har brug for at researche lidt på din side, for at finde ud af, om det vil være relevant for dem. Selv om mødet er gratis og uforpligtende, kræver det stadig tid og engagement af kunderne. Og hvis ikke de er forholdsvis overbeviste om at få valuta for deres tid, kan det være, de undlader at booke eller udskyder - med den risiko, at det aldrig bliver til noget.


Et tredje mål, som jeg selv har god erfaring med, er at samle leads ind til nyhedsbrevet. For det, jeg sælger, kræver mange overvejelser af kunden og ligger prismæssigt ikke i kategorien for impulskøb.


Mange b2b-virksomheder, der sælger komplicerede ydelser og produkter, kan med fordel vælge samme mål og af samme grund. Men det kræver, at deres nyhedsbrev konverterer. Hvis ikke får de bare dyre leads til et lunkent nyhedsbrev. Hertil kommer også, at netop denne strategi med den langsigtede kontakt og løbende ekspertpositionering formentligt inkluderer endnu flere besøg på hjemmesiden. Det er både et kæmpe potentiale for dig, der har en velfungerende hjemmeside + en ditto stor risiko, hvis din hjemmeside ikke understøtter salget.


Uanset hvad du opfordrer dine potentielle kunder til at gøre i dine annoncer, kan du være så godt som sikker på, at de besøger din hjemmeside på et tidspunkt, hvis de overvejer at handle hos dig. Og jo før du får dem ind på hjemmesiden, jo lettere får du også ved at sælge til dem. Også selv om dine annoncer opfordrer til at booke et møde eller ringe. For kontakten styrkes for hvert minut, potentielle kunder bruger på din hjemmeside.


Og hvis kunden udskyder sin beslutning, får han sikkert brug for at besøge hjemmesiden igen, hvis det bliver relevant.


Om skribenten

Majbritt Lund er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Hun rådgiver sine kunder om målgrupper og markedsføringsstrategi og skriver markedsføringstekster. Særligt hjemmesidetekster, SEO-tekster og nyhedsbreve.




Af Daniel Tonsen 20. februar 2025
45 procent af B2B-virksomheder bruger allerede AI i deres markedsføring. Hvordan undgår du at blive overhalet indenom?
B2B marketing, annoncebudget, økonomisk nedgang og marketing, hvilket marketingbudget
Af Daniel Tonsen 23. december 2024
Når luftballonen er på kollisionskurs, er det dumt at kaste gasbrænderen over bord. Vi kan vist roligt sige, at 2024 ikke har været nogen økonomisk festtid indtil videre. Krig i Europa, svag kronekurs og eftervirkningerne af to år med pandemi har fået mange til at måtte stramme bæltet og skære ned i budgettet. Markedsføring er ofte blandt de første poster, der mærker dette. ANFOs forventningsbarometer viser, at 59 procent af annoncørerne skærer ned på markedsføringsbudgettet, og 6/10 af dem forventer, at den økonomiske situation er endnu værre om et år. Ofte oplever mange, at det er lettere at reducere omkostningerne ved at skære i markedsføringsbudgettet, end at lave ændringer tættere på selve produktionen eller leverancerne. Mange benytter sig desuden af eksterne bureauer til markedsføring og vælger derfor at opsige kontrakten i stedet for at afskedige egne ansatte.
B2B marketing, salgsafdelinger og markedsafdelinger, samarbejde, B2B salg, B2B virksomhed, B2B vækst
Af Daniel Tonsen 4. november 2024
Overraskende få salgsafdelinger og markedsafdelinger samarbejder godt nok. Årsagerne kan variere (mere om disse senere), men resultatet er som regel det samme: Salg og Marketing arbejder fra hver sin tue, mod hver sine mål. Samtidig undrer de sig over, hvorfor resultaterne lader vente på sig. Mange har forsøgt at forklare godt, gammeldags samarbejde med smarte, amerikanske begreber som "Sales and Marketing Alignment", "Smarketing" eller lignende. Løsningen er sjældent mere kompliceret end, at folk skal tale samme sprog, i samme rum – heldigvis. Hvor svært kan det egentlig være?
Af Daniel Tonsen 3. oktober 2023
11 tips til B2B annoncering på LinkedIn i 2024
10 grunde til at LinkedIn annoncering erstatter messer i 2021
Af Lars Riis 10. august 2021
10 grunde til at LinkedIn annoncering erstatter messer i 2021. Brug LinkedIn til leadgenerering i stedet for messer
Big Rock Theory - Sådan får du mere ud af mindre
Af Lars Riis 10. august 2021
På et socialt medie som LinkedIn er det vigtigt at være aktiv, da brugerne er aktive og konstant søger informationer. Big Rock Theory giver dig en metode til at maksimere dit udbytte af content på sociale medier.
Flere indlæg
Share by: