AI og markedsføring: Hvad betyder det for din B2B-virksomhed?

Daniel Tonsen • 20. februar 2025

45 procent af B2B-virksomheder bruger allerede AI i deres markedsføring. Hvordan undgår du at blive overhalet indenom?

The world is changing, som de siger i alle filmtrailere lavet de sidste 15 år. Pludselig er kunstig intelligens blevet noget, alle kan bruge.


Lige nu befinder vi os stadig i startfasen. At skrive om AI i 2025 føles lidt som at skrive om internettet i 1995. Vi kommer måske til at se tilbage på meget af det, der skrives i dag, som lidt sødt og naivt, med kun en vag anelse om, hvor store omvæltninger der er lige rundt om hjørnet. Vi skraber nok stadig kun i overfladen.


Som et relativt lille markedsføringsbureau i Danmark vil vi overlade de mest bombastiske forudsigelser til Silicon Valley-eliten. Men vi følger nøje med på feltet, så vi kan give dig nogle råd om, hvordan din virksomhed kan følge med udviklingen – og for at holde os konkurrencedygtige selv.


Hvis ikke du (eller dit bureau) tager AI i brug, kan vi garantere, at dine konkurrenter vil gøre det. Det vigtigste er nok, at du sørger for at have nogen på holdet, der kan bruge det, snarere end at du selv skal blive ekspert. I denne artikel deler vi nogle af de erfaringer, vi har gjort os indtil videre.


Hvor populært er AI i B2B lige nu?


Ifølge en rapport fra Norge med svar fra 400 B2B virksomheder ser AI-brugen blandt B2B-virksomheder således ud:


  • 8 procent bruger AI meget i deres markedsføring.
  • 36 procent bruger det lidt.
  • 26 procent bruger det ikke.
  • 27 procent bruger det ikke, men overvejer at begynde.
  • Resterende 3 procent ved ikke eller ser ikke pointen.


Det er næppe "bruger ikke AI"-kategorien, der vil vokse i de kommende år. Alligevel er det vigtigt ikke at kaste sig over den første og nyeste AI-software, du støder på.


Som med alt andet skal du have en plan for, hvad løsningen skal hjælpe dig med, og hvordan.


Hvordan kan du bruge AI til salg og markedsføring?


Vi kommer sandsynligvis til at se AI blive tæt sammenflettet med de fleste digitale funktioner fremover, og allerede tilbyder store markedsføringsplatforme som HubSpot indbyggede AI-værktøjer. Nogle eksempler på, hvad AI kan bruges til så langt, er:


Data og analyse


Digital markedsføring har altid haft den fordel, at det er mere målbart og faktabaseret. Med store datasæt er du afhængig af at kunne tolke de data, du indsamler. Det kan AI gøre for dig – og samtidig rydde op i dårlig eller forældet data.


En spændende mulighed med AI er desuden, at den også vil kunne sammenfatte kvalitativ data, ikke kun rene tal. Hvad siger for eksempel folk om dig eller dit felt på sociale medier? Kunstig intelligens vil kunne trawle igennem alt og opsummere for dig.


Indholdsproduktion


ChatGPT har tydeliggjort, at kreativitet i hvert fald kan simuleres, om ikke fuldstændig erstattes af automation. Enkelt, rutinepræget indhold som e-mails og korte annoncer kan produceres ved hjælp af AI, og endda længere artikler kan få konkurrence.


Indtil videre risikerer indholdet at blive lidt kedeligt og forudsigeligt, men ChatGPT kan være en uvurderlig sparringspartner, titelgenerator og producent af førsteudkast. Og dem, der lærer at skrive gode kommandoer (eller prompts på engelsk), vil også kunne få overraskende gode resultater.


Personalisering


Hidtil har personas været en populær måde at personalisere din kommunikation på. Med AI kan du tage det meget længere. Det vil i princippet være muligt at tilpasse alt, hvad hver enkelt person ser, ud fra det, du ved om deres præferencer.


Nogle enkle eksempler er at ændre sproget fra let til formelt, fremhæve forskellige statistikker eller justere udsendelse af e-mails til det tidspunkt, hvor hver modtager oftest plejer at åbne dem.


Chatbots


Har du været irriteret over chatbots, der opfanger ét nøgleord i dit spørgsmål og svarer på noget andet end det, du spurgte om? Det er så godt som slut nu.


Tekstbaseret AI er som skabt til chatbot-funktionen og gør det muligt at tilbyde øjeblikkelig support 24/7, selv for komplicerede forespørgsler.


Hvordan bruger vi AI i Elite Advertising?


Selv er vi nok hidtil blandt de 36 procent, der bruger AI lidt, men ikke meget, i markedsføringsarbejdet.


Vores konsulenter har brugt ChatGPT til at sparre om strategier, de allerede har udarbejdet selv, for at se, om den kan påpege aspekter, der mangler. Ellers er det nok hovedsageligt indholdsproducenterne, der bruger AI mest.


Vi har allerede offentliggjort vellykkede annoncekampagner for flere af vores kunder med AI-genererede illustrationer. Du vil næppe kunne skelne, at de ikke er baseret på ægte fotografier.


Tekstforfatterne bruger også ChatGPT til at generere titelforslag eller strukturere outlines for artikler, som derefter bruges som udgangspunkt for deres egen skrivning. Vores mere operative annoncører har også brugt værktøjet til at lave enkle delingstekster på sociale medier, når tekstforfatterne er presset på tid – eller til at foreslå smarte søgeord.


AI-assisterede værktøjer i Adobe Photoshop (til billeder) og Premiere (til video) har desuden hjulpet vores videoproducenter med at rette billeder med dårlig belysning eller fjerne uønskede elementer.


Vi overlader altså ikke arbejdet helt til AI, men den er en meget praktisk assistent.


Er der nogen risiko forbundet med AI?


Der er utvivlsomt mange muligheder med AI. Men indtil videre er der også gode grunde til at tænke sig om, før du blindt overlader hele arbejdet til en kunstig intelligens.


På indholdssiden er det vigtigt at være bevidst om, at tekstgeneratorer ikke kan skrive noget nyt, men kun remixe eksisterende indhold på nye måder. Har du ny viden, du ønsker at formidle, må du enten skrive det selv eller skrive meget detaljerede kommandoer.


Der er også en risiko for, at både Google (hvis de bevarer pladsen på toppen) og den gennemsnitlige læser vil blive bedre til at genkende AI-indhold. Hvis internettet fyldes med generisk ChatGPT-vrøvl, vil dem, der udstråler menneskelighed, have en fordel.


Google-algoritmerne kan også komme til at straffe AI-indhold, men det forudsætter selvfølgelig, at Google bevarer den vigtige plads, søgemaskinen har i dag.


Det strategiske arbejde vil foreløbig kræve et menneskeligt hoved for at holde niveauet. AI kan være smart til at kortlægge terrænet, men at bruge dataen på en innovativ måde er stadig op til hver enkelt. Vi har leget lidt med at bede AI generere forslag til markedsføringstiltag. Forslagene var mildest talt ikke banebrydende.


Ikke mindst må vi alle holde tungen lige i munden, når det gælder lovgivning og reguleringer fremover. Vi digitale markedsførere har allerede et stort ansvar, når det gælder etisk omgang med folks personlige data, og når AI sættes på opgaven, mangedobles dette ansvar. Det ville være naivt at tro, at lovgivningen ikke vil blive strammet op.


Ingen ønsker at træde i spinaten og ende med en PR-storm og bøder i millionklassen.


AI kan give mere tid til strategisk arbejde


Har du allerede haft knap med tid til at drive din egen markedsføring, er det usandsynligt, at du har mulighed for at følge med i den hyperhurtige udvikling på AI-feltet. Men for os markedsførere er sagen en anden.


Som en klog mand én gang sagde (og siden er blevet citeret til det trivielle): AI vil ikke tage dit job, men en person, der ved, hvordan man bruger AI, kan gøre det. Vi tror ikke, markedsføringsbureauerne vil blive erstattet af AI, men vi er nødt til at blive eksperter på værktøjet for at følge med. Hvis ikke du selv skal lære AI, bør du i det mindste sikre dig, at dit bureau er på sagen.


I en ideel verden vil AI betyde, at vi (og du) kan bruge mere af vores tid på det overordnede, strategiske arbejde, mens gentagne og kedelige rutineopgaver kan minimeres.


Det tror vi, vil sælge.

B2B marketing, annoncebudget, økonomisk nedgang og marketing, hvilket marketingbudget
Af Daniel Tonsen 23. december 2024
Når luftballonen er på kollisionskurs, er det dumt at kaste gasbrænderen over bord. Vi kan vist roligt sige, at 2024 ikke har været nogen økonomisk festtid indtil videre. Krig i Europa, svag kronekurs og eftervirkningerne af to år med pandemi har fået mange til at måtte stramme bæltet og skære ned i budgettet. Markedsføring er ofte blandt de første poster, der mærker dette. ANFOs forventningsbarometer viser, at 59 procent af annoncørerne skærer ned på markedsføringsbudgettet, og 6/10 af dem forventer, at den økonomiske situation er endnu værre om et år. Ofte oplever mange, at det er lettere at reducere omkostningerne ved at skære i markedsføringsbudgettet, end at lave ændringer tættere på selve produktionen eller leverancerne. Mange benytter sig desuden af eksterne bureauer til markedsføring og vælger derfor at opsige kontrakten i stedet for at afskedige egne ansatte.
B2B marketing, salgsafdelinger og markedsafdelinger, samarbejde, B2B salg, B2B virksomhed, B2B vækst
Af Daniel Tonsen 4. november 2024
Overraskende få salgsafdelinger og markedsafdelinger samarbejder godt nok. Årsagerne kan variere (mere om disse senere), men resultatet er som regel det samme: Salg og Marketing arbejder fra hver sin tue, mod hver sine mål. Samtidig undrer de sig over, hvorfor resultaterne lader vente på sig. Mange har forsøgt at forklare godt, gammeldags samarbejde med smarte, amerikanske begreber som "Sales and Marketing Alignment", "Smarketing" eller lignende. Løsningen er sjældent mere kompliceret end, at folk skal tale samme sprog, i samme rum – heldigvis. Hvor svært kan det egentlig være?
Af Daniel Tonsen 29. oktober 2024
Derfor kan LinkedIn ikke erstatte hjemmesiden
Af Daniel Tonsen 3. oktober 2023
11 tips til B2B annoncering på LinkedIn i 2024
10 grunde til at LinkedIn annoncering erstatter messer i 2021
Af Lars Riis 10. august 2021
10 grunde til at LinkedIn annoncering erstatter messer i 2021. Brug LinkedIn til leadgenerering i stedet for messer
Big Rock Theory - Sådan får du mere ud af mindre
Af Lars Riis 10. august 2021
På et socialt medie som LinkedIn er det vigtigt at være aktiv, da brugerne er aktive og konstant søger informationer. Big Rock Theory giver dig en metode til at maksimere dit udbytte af content på sociale medier.
Flere indlæg
Share by: