1. Hav fokus på hele kunderejsen
LinkedIns egen statistik viser, at det er vigtigt ikke blot at fokusere på brand awareness eller leadgenerering isoleret. Studier lavet af LinkedIn viser, at B2B virksomheder, som laver en balanceret annonceringsstrategi med et 50/50 fokus mellem brand awareness og leadgenerering, kan få op til 6X bedre resultater.
2. Undgå Ad fatigue
Det er vigtigt, at vi som målgruppe ikke eksponeres for den samme annonce for mange gange og over for lang en tidshorisont, da man ellers risikerer ad fatigue. Ad fatigue vil sige, at forbrugeren bliver mættet af dit budskab og derved ikke længere lægger mærke til dine budskaber. Hos Elite Advertising anbefaler vi derfor, at man producerer nyt indhold mindst 1 gang om måneden.
Det er vigtigt at påpege, at det ikke nødvendigvis behøver være helt nye kampagner, men som minimum nogle nye vinkler på eksisterende kampagner, som gerne kombineres med nye billeder eller videoer.
3. Hver kampagne bør bestå af mindst 4-5 kreative elementer
Benytter man LinkedIn-annoncering, så bør man ved hver kampagne udarbejde mindst 4-5 forskellige annoncer med forskelligt kreativt indhold. Dette giver mulighed for at teste dine kampagner og sikre, at du efter test arbejder med de elementer, som performer bedst.
På baggrund af de bedste annoncer, kan man efterfølgende udarbejde flere annoncetekster i samme stil, for hele tiden at kunne sende differentierede budskaber til din målgruppe, og undgå ad fatigue. Hos Elite Advertising anvender vi ofte 10-20 annoncer for hver kampagne.
4. Lav indhold, som giver målgruppen værdi
LinkedIn er et medie, hvor brugerne er tilstede for at netværke og skabe værdi. Hvis dine annoncer skal have succes på LinkedIn, er du derfor nødt til at tænke i værdi for målgruppen.
Kan du levere noget indhold, som er værdifuldt for målgruppen, øger det sandsynligheden for at fange deres opmærksomhed. En god måde at gøre dette, kan være ved at dele ud af din viden. Brugbare tips og tricks, som hjælper læseren, er en god måde at skabe opmærksomhed.
5. Lav videoer
Brugere reagerer mere på video end på billeder. En undersøgelse fra LinkedIn viser, at videoannoncering
er 4-5 gange så effektivt som tekst alene, og bliver oftere delt af brugerne.
6. Husk undertekster
Altid hav undertekster på dine videoer. Det er sjældent, at en LinkedIn bruger ser en video med lyd. Det er derfor ekstremt vigtigt, at dine videoer indeholder klare og tydelige undertekster, så dine budskaber ikke går tabt.
7. Lav en contentplan
Hvis du skal være aktivt tilstede på sociale medier anbefaler vi, at du udarbejder en contentplan, og en laver en klar struktur for hvad, der skal postes hvornår og hvorfor. På den måde skaber du et overblik over dit indhold og sikrer, at du husker at aktivere dine forskellige annoncer på de rette tidspunkter.
8. Målret din annoncering
Kend din målgruppe og få skarpe resultater. LinkedIn er i forhold til B2B-markedsføring et unikt medie, da det giver mulighed for ekstrem målrettet annoncering. LinkedIn giver mulighed for at lave målgrupper helt ned til 300 personer. Det giver gode muligheder for at arbejde med Account Based Marketing (ABM), hvor man meget præcist målretter sin annoncering mod få specifikke virksomheder.
LinkedIn giver naturligvis mulighed for at segmentere på geografi, men det unikke ved LinkedIn er, at du kan segmentere på variabler som jobtitler, uddannelsesniveau, kompetencer, og brancher. Det tager noget tid at sætte sig ind i alle mulighederne, men giver dig gode muligheder, når du har fået styr på din segmentering på B2B markedet.
9. Fokuser på long term retargeting
Husk at B2B produkter adskiller sig markant fra B2C produkter. Det er komplekse produkter og købscentret har mange influenter. En analyse fra LinkedIn viser at en B2B virksomhed i gennemsnit har 6,8 personer som har indflydelse på virksomheders køb.
Når så mange mennesker er involveret i komplekse produkter, er beslutningsprocessen lang, og fokus for din retargeting bør derfor være langsigtet. Den præcise længde kan dog variere meget fra branche til branche.
10. Test, test, test og test
LinkedIns algoritmer ændres løbende og din målgruppes adfærd ligeså. For at få det optimale ud af dine B2B-kampagner på LinkedIn, anbefaler vi derfor, at du altid tester dine kampagner med splittest eller målgruppetest, for at sikre at du bruger dine budgetter, hvor de performer bedst.
Generelt kan det være en fordel både at teste på forskellige strategier, målgrupper, tekster, videoer, og billeder. Det er muligt, det virker som et tidskrævende arbejde, men det giver et større afkast på den lange bane.
11. Hold dig opdateret
LinkedIn er et medie, som konstant udvikles for at følge med tiden. Det gør, at man som kampagneansvarlig løbende bør holde sig opdateret på ny viden og trends. Her kan vi anbefale sider som LinkedIn Learning og Social Examiner.