Hvordan white papers ændrer måden vi laver B2B markedsføring

Lars Riis • 2. marts 2021

White papers er et populært og kraftfuldt markedsføringsværktøj, hvis du er B2B-virksomhed. White papers kan bruges til at præsentere nyttig og overbevisende forskning, information om produkter og tjenester, samt til at generere kunder. De kan også bruges til at levere indsigt og viden om den branche din virksomhed agerer i og ikke mindst kan de være med til at gøre netop din virksomhed til opinionsleder. Her er, hvad vi mener du bør vide om white papers. 

Hvad er et white paper?
Hvad er et white paper?
Et white paper er et informativt dokument som normalt er skrevet af en virksomhed eller en organisation. Formålet er at fremhæve eller promovere løsninger eller indsigter omkring specifikke produkter eller dybdegående indsigter omkring specifikke emner i en branche. 

I modsætning til brochurer, som typisk er meget salgsorienterede og gerne leverer en salgstale, er formålet med et white paper at levere overbevisende og faktuelt indhold og indsigter omkring produkter eller brancher for at gøre modtageren klogere. White papers leverer normalt en dyb indsigt omkring et emne eller en løsning på en problemstilling og er normalt meget præcist formuleret og straight to the point. En typisk længde for et white paper vil være 5-15 sider, hvor længere dokumenter typisk vil blive betegnet som e-bøger. Der er dog ingen faste regler for længden af et white paper, hvorfor man også kan se længere white papers end 15 sider. Kendetegnende for white papers er at disse er professionelt bearbejdet og sat op med grafik, grafer, figurer og anden visualisering som kan hjælpe læseren med hurtigt at danne sig et overblik. 

White papers bliver ofte brugt til markedsføring, da det er et produkt som leverer værdi til kunderne. Det kan give en indsigt i, hvordan et givent produkt kan løse et problem for brugeren eller levere ny viden omkring muligheder og trends i en branche. Da white papers formål ikke er at være sælgende, men at skabe værdi for læserne, er det især inden for B2B, et effektivt markedsføringsværktøj til at skaffe leads inden salg. Dermed ikke sagt at man ikke må nævne, hvad man laver eller nævne ens produkter, men det skal være i en form, hvor det viser hvordan det løser læserens problem. Leverer man stor værdi og indsigt skaber man troværdighed og øger sandsynligheden for at blive opinionsleder og sikre, at dine læsere også vil læse dit næste white paper.   

3 typer white papers
Indenfor B2B markedsføring findes der grundlæggende 3 typer af white papers:

Baggrundsviden: Leverer et dokument som dybdegående forklarer fordelene ved virksomhedens produkt, service eller metode

Det problemløsende: Denne type giver målgruppen en dybdegående indsigt i en måde at løse et generelt problem i branchen

Tips og tendenser: Her præsenteres resultaterne af en dybdegående analyse med indsigter omkring tips og tendenser i en given branche. Det kan fx være 10 trends du skal være opmærksom på i 2021. 

Om du producerer den ene eller anden form for white paper bør formålet altid være at fremstå som en ekspert på området og dele ud af din ekspertviden. Målgruppen leder efter viden på området og søger at få det fra eksperter.  

Da white papers leverer solid viden om et emne eller en problemstilling er folk også mere villige til at afgive personlige oplysninger i bytte for informationerne. Dette gør velskrevne white papers til et stærkt værktøj til leadgenerering på B2B markedet. 

Vil du vide mere om white papers, så kontakt os og få en snak om hvorvidt white papers er et brugbart markedsføringsværktøj for din B2B-virksomhed. Hos Elite Advertising hjælper vi gerne med at vurdere om det er noget for din virksomhed og vi tilbyder derfor gratis sparring på området. 

Af Daniel Tonsen 20. februar 2025
45 procent af B2B-virksomheder bruger allerede AI i deres markedsføring. Hvordan undgår du at blive overhalet indenom?
B2B marketing, annoncebudget, økonomisk nedgang og marketing, hvilket marketingbudget
Af Daniel Tonsen 23. december 2024
Når luftballonen er på kollisionskurs, er det dumt at kaste gasbrænderen over bord. Vi kan vist roligt sige, at 2024 ikke har været nogen økonomisk festtid indtil videre. Krig i Europa, svag kronekurs og eftervirkningerne af to år med pandemi har fået mange til at måtte stramme bæltet og skære ned i budgettet. Markedsføring er ofte blandt de første poster, der mærker dette. ANFOs forventningsbarometer viser, at 59 procent af annoncørerne skærer ned på markedsføringsbudgettet, og 6/10 af dem forventer, at den økonomiske situation er endnu værre om et år. Ofte oplever mange, at det er lettere at reducere omkostningerne ved at skære i markedsføringsbudgettet, end at lave ændringer tættere på selve produktionen eller leverancerne. Mange benytter sig desuden af eksterne bureauer til markedsføring og vælger derfor at opsige kontrakten i stedet for at afskedige egne ansatte.
B2B marketing, salgsafdelinger og markedsafdelinger, samarbejde, B2B salg, B2B virksomhed, B2B vækst
Af Daniel Tonsen 4. november 2024
Overraskende få salgsafdelinger og markedsafdelinger samarbejder godt nok. Årsagerne kan variere (mere om disse senere), men resultatet er som regel det samme: Salg og Marketing arbejder fra hver sin tue, mod hver sine mål. Samtidig undrer de sig over, hvorfor resultaterne lader vente på sig. Mange har forsøgt at forklare godt, gammeldags samarbejde med smarte, amerikanske begreber som "Sales and Marketing Alignment", "Smarketing" eller lignende. Løsningen er sjældent mere kompliceret end, at folk skal tale samme sprog, i samme rum – heldigvis. Hvor svært kan det egentlig være?
Af Daniel Tonsen 29. oktober 2024
Derfor kan LinkedIn ikke erstatte hjemmesiden
Af Daniel Tonsen 3. oktober 2023
11 tips til B2B annoncering på LinkedIn i 2024
10 grunde til at LinkedIn annoncering erstatter messer i 2021
Af Lars Riis 10. august 2021
10 grunde til at LinkedIn annoncering erstatter messer i 2021. Brug LinkedIn til leadgenerering i stedet for messer
Flere indlæg
Share by: