Forsamlingsforbud i det meste af verden har haft store konsekvenser for en traditionelt set vigtig markedsføringsdisciplin på B2B-markedet, nemlig messer. Da alle messer for tiden enten bliver aflyst eller udskudt, kræves der for mange virksomheder nytænkning i forhold til at skaffe nye leads og kunder og derved indtjening.
Et fremragende alternativ til fysiske messer, kan være at tænke en digital strategi ind for markedsføring og leadgenerering for din virksomhed. Med en digital strategi sikrer du at din virksomhed ikke bliver ramt i forhold til forsamlingsforbud og man sikrer hermed at ens markedsføring ikke bliver afhængig af Covid-19-restriktioner. Et godt digitalt alternativ til at deltage på en messe er brug af effektiv LinkedIn-markedsføring.
Og hvorfor er LinkedIn så det oplagte alternativ i en tid med Covid-19… og i fremtiden generelt? Vi giver i dette indlæg 10 grunde til at erstatte dine messer med en aktiv tilstedeværelse på LinkedIn i 2021.
1. LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt medie,
hvis formål er at skabe netværk og professionelle relationer. Så virksomhedsorienteret indhold passer perfekt ind på dette medie.
2. Dine kunder er på LinkedIn.
Ifølge LinkedIns egne tal er der næsten 2,6 mio registrerede brugere i Danmark
og over 700 mio. brugere globalt. Det er næsten halvdelen af den danske befolkning og statistik fra LinkedIn viser samtidig at 93 % bruger mediet aktivt. Så der er næsten garanti for at finde dine kunder på LinkedIn
3. Men hvordan finder jeg så de kunder som ville have været med på messe?
Du har på LinkedIn mulighed for at målrette din markedsføring meget præcist ud til netop din målgruppe. Med LinkedIn kan du ramme målgrupper baseret på branche, virksomhed, jobtitler, kompetencer og mange flere kriterier, så du kan sende budskaber til netop dem du ønsker! Dette giver muligheder for også at arbejde med Account Based Marketing (ABM), hvor du målretter budskaber mod en eller få virksomheder af gangen. Så du kun viser dine budskaber til dine potentielt bedste kunder.
4. Du kan målrette annoncering mod personer som har besøgt din hjemmeside
og samtidig har en LinkedIn-profil. Dette kaldes retargeting og er en effektiv måde at minde besøgende om at komme tilbage til din hjemmeside igen.
5. Min virksomhed er allerede på LinkedIn!
Har du allerede en virksomhedsprofil på LinkedIn kan du sende målrettede budskaber til dem som følger dig. Du kan også holde dit kundekartotek op mod LinkedIns database
og sende annoncer via LinkedIn på denne måde.
6. Hvad gør digital annoncering bedre end messer?
Med digital annoncering er der god mulighed for at tracke, hvor dine leads er i købsprocessen i forhold til hvor ofte de har besøgt din hjemmeside og hvad de har foretaget sig på hjemmesiden. Herved kan du sende forskellige budskaber afhængig af hvor i processen dine leads befinder sig. Tilpassede budskaber giver flere konverteringer.
7. Brug et whitepaper til at skaffe leads!
Et whitepaper er et effektivt værktøj til leadgenerering på B2B markedet. Er du en virksomhed som ligger inde med interessant indhold om et emne, så producer et kort whitepaper med spændende indhold for dine potentielle kunder. Er dit content relevant for målgruppen, vil mange potentielle brugere gerne levere et navn og en mail for at få tilsendt dit content. Du kan læse mere whitepapers til leadgenerering på LinkedIn her (Hvad er et white paper).
8. Du kan også afholde webinarer via LinkedIn,
som man får adgang til via en kort tilmeldingsformular. Et webinar er et online videoseminar/kursus, hvor deltagerne på samme måde som med whitepapers bliver klogere på et emne efter deltagelse. Hvordan du kommer i gang med webinarer har vi et separat blogindlæg om her (link).
9. Mister man ikke personligheden når man går online?
Med webinarer og også whitepapers som leverer indhold der løser problemer for kunderne kan du stadig give et godt indblik i hvem I er som virksomhed og langt hen ad vejen erstatte det tabte ved en ikke afholdt messe. Dine sælgere slipper samtidig for at tale med kunder som ikke er interesserede i jeres produkt og kan herved effektivisere den tid de bruger på at konvertere leads til kunder.
10. Bliver man ikke bare én blandt mange annoncører på LinkedIn?
LinkedIn er stadig et ungt medie som annonceringsplatform og derfor kan du med den rette strategi sørge for at få en stor effekt af din markedsføring og blive bemærket. Samtidig arbejder Microsoft, som ejer LinkedIn, benhårdt for konstant at forbedre LinkedIn som annonceringsplatform. Dette muliggør at flere og flere B2B-virksomheder begynder at kunne leve 100 % af leads fra LinkedIn og ikke være afhængige af deltagelse på messer.
Dette var 10 gode argumenter til ikke at frygte for at miste kunder, selvom pandemien har lukket ned for messer. Der er naturligvis mange flere grunde til at komme i gang med en digital strategi, men her er de første gode argumenter for at komme i gang med at bruge LinkedIn aktivt. At få styr på en strategisk funderet digital tilstedeværelse er også en investering som giver afkast når samfundene åbner op igen, så kom i gang før jeres konkurrenter.
Vi har bevis for at B2B virksomheder som har en klar strategi for annoncering på LinkedIn øger deres sales pipeline, øger konverteringsraten på salgsmøder og hurtigt skalerer deres salgsafdelinger op for at følge med det øgede antal leads.